Asiakastyytyväisyyttä mitataan täällä monin tavoin. Autoliikkeeltä olen saanut jo yhden kyselyn täytettäväksi ja ainakin toinen on vielä tulossa. Molemmat kyselyt ovat maahantuojan / jakelijan tekemiä, joilla he mittaavat ja vertailevat jälleenmyyjiään. Ennen ensimmäistä kyselyä sain autoliikkeen johtajalta henkilökohtaisen kirjeen. Hän mainitsi kirjeessä tulevasta kyselystä, jossa mm. mitataan hänen ammattitaitoaan ja jonka pohjalta myös hänen insentiivinsä osittain määräytyvät. Hän pyysi minua olemaan suoraan häneen yhteydessä, jos en olen jonkin kysymyksen osalta "completely satisfied". Minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin antaa täydet pisteet, koska en halunnut lähteä soittelemaan perään ja olihan hän henkilökohtaisesti toimittanut auton meille kotiin. Olin myös oikeasti tyytyväinen hänen palveluun, mutta lähestymistapaa voisi hienovaraisesti kutsua kiristämiseksi.
Eilen päivällä olin kävelyllä läheisellä "ostoskadulla" (enemmän siellä on kylläkin ravintoloita, kuin kauppoja). Palatessani kotiin ulko-oven edessä oli viimeisen päälle koristeltu herkkukori. Kultahipsujen alla oli gourmet suklaata, pähkinöitä ja pastilleja. Tosin herkkukorin alaosan täytteenä oli styroxpaloja, jotta kori olisi ollut täydemmän oloinen. Joka tapauksessa korin saatteena oli kirje autoliikkeeltä, jossa pyydettiin vastaanottamaan tämä lahja "hyvityksenä" hyvin alkaneesta asiakassuhteesta ja jolla halutaan varmistaa täydellinen tyytyväisyyteni sekä uuteen autooni että tulevaan palveluun (autonhuolto). Kirjeen viimeisessä kappaleessa mainitaan, että tulen saamaan "päämajasta" tyytyväisyyskyselyn liittyen ostokokemukseeni. "We strive to make your buying experience "Very Satisfying", so we would appreciate your positive and timely response to the survey". Suomessa tätä kutsuttaisiin vähintäänkin jo lahjonnaksi. Tosin en enää ihmettele autoliikkeen mainoslausetta, jossa he mainitsevat ansainnensa jo usean vuoden ajan asiakkailtaan täydet pisteet sekä myynnin että huollon osalta. Itse oli herkkukorin osalta enemmänkin huolissani pakkausjätteestä kuin saamistani mm. neljästä gourmet suklaakonvehdista. Haluan kuitenkin varmistaa itselleni lahjat myös tulevaisuudessa ja antaa lähetettävään kyselyyn täydet pisteet :-)
Keskiviikkoiltana surffasin tv-kanavia, kunnes ruutuun tupsahti kuva Helsingin Tuomiokirkosta. Kyseessä oli Perfect Day -niminen tv-ohjelma (www.perfectdaytv.com), jossa esitetään pohjoismaita ja valmistetaan hyvää ruokaa. Oli pelkästään ilo seurata ohjelmaa omasta kotimaasta, varsinkin kun kokkina ei ollut enempää eikä vähempää kuin itse Sara La Fountain. Hän valmisti mm. herkullisen näköistä Vorschmack:ia. Se vaikutti kylläkin työläältä valmistaa, joten taidan tyytyä täällä anopin valmisteisiin ja pakasteruokiin sekä kokeilla Vorschmack:in valmistusta vasta palattuamme Suomeen ensi elokuussa. Tänään ajattelin kylläkin valmistaa uunilohta savustuspussissa, vaikka lohi ei ole Alinan ja Aarnon mieleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti