Auton osto poikkeaa täällä huomattavasti Suomeen verrattuna. Autokauppassa valitaan pihalla oleva auto ja ostetaan se. Toisin sanoen auto saadaan mukaan, eikä sitä tilata erikseen. Mikäli pihalta ei löydy sopivaa väriä tai mallia, niin silloin auto on tilattava, mutta vastaavasti auton hinnassa ei olekaan enää neuvotteluvaraa. Myyntivoluumit ovat täällä huikeita verrattuna Suomeen, mutta onhan USA:ssa paljon asukkaitakin. Yli 10 vuotta vanhat autot ovat täällä harvassa.
Sain torstaina Sharonilta kyydin autokauppaan koeajamaan kahta saman automerkin eri automallia. Kyseistä automerkkiä myytiin USA:ssa pelkästään elokuussa 22892 kappaletta. Vastaavasti samaan aikaan suomessa kyseistä autoa myytiin 9 kappaletta. Tämä yhdessä kulttuurieron kanssa myös selittänee osittain sen, miksi vierailustamme autokauppaan muodostui painajainen.
Viikkoa aikaisemmin olin saanut kirjallisen tarjouksen automallista. Vaikka elämme ainakin Suomessa tietoyhteiskuntaa, niin täällä autotarjous kirjoitetaan käsin vanhanaikaisesti lomakkeelle. Se sisältää tiedon automallista ja varastonumeron, mutta ei juurikaan muuta. Itsekin jouduin pyytämään jälkikäteen varusteluettelon tarjotusta autosta. Tarjouksen mukainen auto oli edelleen autoliikkeen pihalla ja autojen koeajat sujuivat mallikkaasti. Myyjä istui pelkääjän paikalla koeajon ajan. Hän oli edelleen varsin miellyttävä ja asiantunteva. Koeajon jälkeen siirryimme toimiston puolelle keskustelemaan ja Anton oli varsin tyytyväinen, kun hän tälläkin kertaa sai kokiksen (tosin hän joutui muistuttamaan siitä useamman kerran). Minäkin olin vaniljanmakuisen kahvimukin äärellä tyytyväinen ja valmis tekemään autokaupat.
Suuni loksahti auki, kun aloimme keskustelemaan auton hinnasta. Aikaisemmin saamani tarjous ei ollutkaan enää voimassa ja uusi tarjous oli 500 $ huonompi. Myyjä yritti ensin väittää (valehdella), että hänen antamastaan tarjouksesta oli kulunut jo 2-3 viikkoa. Hän kävi välillä juttelemassa myyntipäällikön kanssa, mutta hinta ei muuttunut. Näytin hänen aikaisemmin antamaansa kirjallista tarjousta, mutta hän kohautti vain olkapäitään. Salakavalasti myyjä yritti pitää tarjouspaperin itsellään. Hän ei millään myöntynyt alkuperäiseen tarjoukseen ja sanoi tilanteen muuttuneen viikon aikana. Hän väitti tarjouksen olleen voimassa vain sen antopäivän ajan ja että minun olisi tuolloin pitänyt tehdä ostospäätös. Kirjallisessa tarjouksessa ei ollut voimassaoloaikaa. Olin ymmälläni. Olin kertonut aikaisemmin, että olin internetin kautta saanut toisesta autoliikkeestä hieman alkuperäistä tarjousta paremman tarjouksen. Hän alkoi myös syyllistää minua siitä, että olin pyytänyt internetin välityksellä 50 kilometrin päässä sijaitsevasta autoliikkestä tarjouksen vastaavasta automallista, koska he omistavat myös tämän kyseisen autoliikkeen. Hän oli tietoinen ja näreissään, että olin vierailujen välillä pyytänyt tarjouksia muualta.
Tilanne alkoi muodostua epämiellyttäväksi. Sharon puuttui useaan otteeseen myyjän esittämiin väitteisiin ja oli ihmeissään myyjän agressiivisuudesta. Minä en oikein osannut enää sanoa tai kommentoida mitään. Myyjä poistui uudelleen keskustelemaan myyntipäällikön kanssa ja minusta alkoi tuntua siltä, että hinta ei enää merkitse mitään ja minä en halua kantaa rahojani kyseiseen autoliikkeeseen. Niinpä päätimme poistua paikalta. Ulko-ovella myyjä tuli vielä juttelemaan. Minä kiitin, kättelin ja poistuimme takavasemmalle sanomatta sen enempää.
Mielestäni minua kohdeltiin epäoikeudenmukaisesti ja myyjä aliarvioi minut. Okei, en ole mikään helppo asiakas, mutta rajansa kullakin. Päätin kotona, ettei asia jää tähän ja kirjoitin kirjeen koko autoketjun toimitusjohtalle (lähetin sen myös automerkin koko mantereen myyntipäällikölle). Sain toimitusjohtajalta pahoittelukirjeen kokemastani "vääryydestä" ja hän lupasi viedä asian eteenpäin asianomaiselle henkilölle. Perjantaina sain sähköpostia autoliikkeen johtajalta, jossa hän kovasti pyyteli anteeksi ja lupasi henkilökohtaisesti hoitaa myyntiprosessin loppuun ja myydä auton alkuperäiseen hintaan. Vastasin hänen sähköpostiinsa nukuttuani yhden yön yli ja päätin kaikesta huolimatta ostaa heiltä auton. Oli parempi antaa anteeksi (kokemani vääryys) ja viimein ostaa auto, eikä aloittaa ostoprosessia uudestaan selailemalla netissä jonkun toisen valmistajan autoja. Olemme olleet täällä kuukauden ilman autoa. Auton ostaminen on muutoinkin hankalaa, kun ei ole autoa, jolla käydä autokaupoilla.
Kirjoitin asiasta myös automerkin keskustelupalstalle. Siellä todettiin, ettei automyyjän käytös ollut minua kohtaan mitenkään poikkeavaa ja vastaavia tapauksia löytyy keskustelupalstoilta. Myyntivoluumit ovat niin suuria, että yksi tyytymätön asiakas ei pilaa autoliikkeen mainetta ja vaikuta juurikaan myyntiin. Suomessa tilanne on toinen - onneksi. Ehkäpä automyyjä ajatteli, että pääseepä yhdestä ulkomaisesta asiakkaasta helposti eroon. Koko autonostotarinani voi lukea englanniksi keskustelupalstalta osoitteesta: http://www.clublexus.com/forums/rx-third-generation/452102-sales-case-that-should-not-happen.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti