tiistai 6. huhtikuuta 2010

Värien loistoa

Poissaollessamme Pittsburgh:ssa rikottiin lämpöennätyksiä. Lämpötila oli sekä perjantaina että lauantaina 85 Farenheit astetta (noin 30 Celsius astetta). Molempina päivinä saavutettiin ko. ajankohdan uudet lämpötilaennätykset. Kukat (mm. tulppaanit ja hyasintit) ovat puhjenneet pihoilla kukkaan ja puihin on tullut lehtiä. Ohessa muutamia kuvia värien loistosta. Nurmikot vihertävät ja linnut visertävät, joten täällä alkaa olla kesäistä. Olin eilen poikien kanssa leikkipuistossa ja vielä illalla klo 20:00 aikaan lämpötila oli 24 astetta.






Paluumatka Torontosta kotiin sujui hyvin, joskin aikaa kului 7 tuntia kahdella pysähdyksellä. Lapset pääsivät käymään Kanadassa, mutta nähtävyydet jäivät vähiin. Ehdotukseni paluumatkan nähtävyyksistä eivät saaneet takapenkin kannatusta, joten ajoimme suorinta tietä kotiin. Itse olisin mielelläni käynyt katsomassa enemmänkin nähtävyyksiä kuin pelkästään Niagaran putoukset ja CN-tower:in Torontossa, mutta ehkä lasten varttuessa heitäkin alkaa historialliset kohteet kiinnostaa enemmän. Vastaisuudessa taidamme tehdä vain päiväretkiä ja kesälomalla yhden pidemmän matkan ennen paluuta Suomeen.

Amerikassa moni asia on tunnetusti suurta. Ei välttämättä kaikki, mutta moni asia poikkeaa kooltaan Suomeen verrattuna. Automatkalla tuli seurattua mm. asuntoautoja ja -vaunuja. Ns. normaalin kokoluokan asuntoautot olivat harvassa. Pääasiassa vastaantulleet ja ohitetut asuntoautot olivat kaksiakselisen linja-auton kokoisia, joten matkailuauton sijaan niitä voi todellakin kutsua asunnoiksi. Kaupunkiliikenteessä näillä liikkuminen ja parkkipaikan löytäminen on todennäköisesti tuskaista, mutta monella asuntomatkailijalla näytti olevan tähän ratkaisu. Asuntoautojen perässä ei näkynyt kertaakaan polkupyöriä, mutta sen sijaan perässä rullasi usein henkilöauto kaikilla neljällä pyörällään vetoaisaan kiinnitettynä. Usein henkilöautot olivat uudenkarheita, joten ainakin niihin kertyy paljon maileja. Kenties auton valmistaja/maahantuoja edellyttää tästä huolimatta säännöllisiä huoltoja matkamittarin lukeman perusteella takuun säilymiseksi. Joidenkin henkilöautojen perässä näkyi myös polkupyöriä, jotka olivat kiinnitettyinä vetokoukun telineeseen.

En muista nähneeni yhtään suomalaisen mittaluokan mukaista asuntovaunua. Amerikan malliin perässä vedettävät asuntovaunutkin olivat kookkaita. Henkilöauton sijaan vetoautona oli iso lava-auto (pick up), jonka lavalla oli vetopöytä vaunun kiinnittämistä varten. Asuntovaunut olivat kaksiakselisia ja molemmat akselit sijaitsivat vaunun takaosassa. Tämän takia vaunun etuosan paino lepää lavan päällä ja mahdollistanee yli 10 metriset vaunut. Minulla ei ollut mittaa mukana, mutta vaunut näyttivät joka tapauksessa pitkiltä lava-autoihin verrattuina. Eräs lava-auto veti asuntovaunun sijaan 28-jalkaista Sea Ray -merkkistä moottorivenettä trailerilla. Veneessä oli kaksi sisäperämoottoria!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti