Ehkä tämä lakiesitys on esimerkki paikallisesta lainsäädännöstä, joka jäättää mahdollisuuden usealle eri tulkinnalle ja näin ollen työllistää lakimiehiä. Jos muissakin säädöksissä on vastaavan kaltaisia porsaanreikiä, niin ilmankos täällä ollaan nostamassa niin herkästi oikeuskanteita Suomeen verrattuna. Autovakuutusyhtiö on myös ottanut mahdolliset kanteet onnettomuustapauksissa huomioon vakuutusmaksuissa. Esimerkiksi, minä olisin pidättänyt itselläni oikeuden haastaa onnettomuuden sattuessa kolarin syyllinen oikeuteen pitkäaikaisista kivuista ja säryistä maksamalla noin 140 $ ylimääräistä vakuutusmaksua puolen vuoden vakuutusjaksolta. Vakuutusehtojen mukaan minulla ei ole siihen nyt mahdollisuutta ainakaan siten, että vakuutusyhtiö maksaisi oikeudenkäyntikulujani.
Ehkä lakimiesten ei kannattaisi tv-mainoksilla hakea mahdollisia moottoripyöräonnettomuuden uhreja haastamaan syyllistä oikeuteen pitkäaikaisesta kivusta ja särystä. Asiakkaita ei liene kuitenkaan paljon, koska joka toinen moottoripyöräilijä ajaa täällä ilman kypärää. Todennäköisesti kypärättömille moottoripyöräilijöille pidetään ennemminkin hautajaiset onnettomuuden jälkeen kuin haastetaan vastapuoli oikeuteen. Paikallisesta lainsäädännöstä vielä sen verran, että kuljettajan on käytettävä turvavyötä. Poliisi ei kuitenkaan saa pysäyttää autoilijaa pelkästään turvavyön käyttämättömyydestä, ellei havaitse kuljettajan tehneen jotain toistakin rikettä. Esimerkiksi, ylinopeudella tai punaisia liikennevaloja päin ajamisesta. Hyvä ystäväni on pyrkinyt Suomessa oikikseen opiskelemaan ja jatkaa yrittämistä vielä ensi kesän pääsykokeissakin. Pitäisiköhän minun suositella hänelle liikenneoikeuden opiskelemista USA:ssa, sillä lainsäädännön tulkinnanvaraisuudet mahdollistanevat täällä leveän leivän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti