torstai 12. marraskuuta 2009

Lainsäädäntö

Tiistain sanomalehdessä oli artikkeli tekstiviesteistä ja autolla ajamisesta. Pennsylvanian osavaltiossa on menossa äänestykseen lakiesitys tekstiviestien lähettämisestä ja lukemisesta autolla ajettaessa. Mikäli lakiesitys menee läpi, ei ajaessa saa vastaisuudessa tekstailla. Täällä on hiljaittain tapahtunut 2 ihmiseen kuolemaan johtanut onnettomuus, kun kuljettaja oli kiinnittänyt huomionsa tekstiviestin kirjoittamiseen ajon aikana. Muitakin onnettomuuksia on sattunut ja tutkimusten mukaan riski joutua onnettomuuteen on tekstaillessa 40-kertainen. Siinä ei sinänsä pitäisi olla mitään epäselvää, mutta lakiesitys on mielestäni vähintäänkin huvittava, koska siihen sisällytettäisiin 2 poikkeustapausta. Lakiesityksen mukaan kuljettaja voisi vastaisuudessakin lähettää tekstiviestejä hätänumeroon (911) ajon aikana. Eiköhän tämä ole aika absurdia, että hädän sattuessa kuljettaja näpyttelisi hätänumeroon soittamisen sijaan. Toinen poikkeustapaus mahdollistaisi tekstiviestien lähettämisen liikkenneruuhkissa, jos vaihde on vapaalla tai auton moottori on sammutettu. Automaattivaihteisissa autoissa näkee jarruvaloista, onko vaihde vapaalla. Toisaalta voihan joku painaa jarrua, vaikka vaihde olisi vapaalla. Aika tulkinnanvarainen lakiesitys, mikäli menee tälläisenään läpi.

Ehkä tämä lakiesitys on esimerkki paikallisesta lainsäädännöstä, joka jäättää mahdollisuuden usealle eri tulkinnalle ja näin ollen työllistää lakimiehiä. Jos muissakin säädöksissä on vastaavan kaltaisia porsaanreikiä, niin ilmankos täällä ollaan nostamassa niin herkästi oikeuskanteita Suomeen verrattuna. Autovakuutusyhtiö on myös ottanut mahdolliset kanteet onnettomuustapauksissa huomioon vakuutusmaksuissa. Esimerkiksi, minä olisin pidättänyt itselläni oikeuden haastaa onnettomuuden sattuessa kolarin syyllinen oikeuteen pitkäaikaisista kivuista ja säryistä maksamalla noin 140 $ ylimääräistä vakuutusmaksua puolen vuoden vakuutusjaksolta. Vakuutusehtojen mukaan minulla ei ole siihen nyt mahdollisuutta ainakaan siten, että vakuutusyhtiö maksaisi oikeudenkäyntikulujani.

Ehkä lakimiesten ei kannattaisi tv-mainoksilla hakea mahdollisia moottoripyöräonnettomuuden uhreja haastamaan syyllistä oikeuteen pitkäaikaisesta kivusta ja särystä. Asiakkaita ei liene kuitenkaan paljon, koska joka toinen moottoripyöräilijä ajaa täällä ilman kypärää. Todennäköisesti kypärättömille moottoripyöräilijöille pidetään ennemminkin hautajaiset onnettomuuden jälkeen kuin haastetaan vastapuoli oikeuteen. Paikallisesta lainsäädännöstä vielä sen verran, että kuljettajan on käytettävä turvavyötä. Poliisi ei kuitenkaan saa pysäyttää autoilijaa pelkästään turvavyön käyttämättömyydestä, ellei havaitse kuljettajan tehneen jotain toistakin rikettä. Esimerkiksi, ylinopeudella tai punaisia liikennevaloja päin ajamisesta. Hyvä ystäväni on pyrkinyt Suomessa oikikseen opiskelemaan ja jatkaa yrittämistä vielä ensi kesän pääsykokeissakin. Pitäisiköhän minun suositella hänelle liikenneoikeuden opiskelemista USA:ssa, sillä lainsäädännön tulkinnanvaraisuudet mahdollistanevat täällä leveän leivän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti