torstai 6. toukokuuta 2010

Tunnustus

Minulla oli viime viikon torstaina viimeiset vesipallotreenit. Opiskelijoilla alkoi tenttikausi, jonka jälkeen he lähtevät kesälaitumille. Tiistaina oli kauden päättäjäiset ja tunnustusten jako. Minä sain myös oman paperilautasen, jossa oli seuraava teksti ja piirros vaippaikäisestä kaverista kädet pystyssä: "CMUWP Prsesents. Zakari with the most promising young athlete award." Oli mukavaa olla "papparainen" nuorten joukossa ilman ikäsyrjintää ja saada pelata opiskelijoiden kanssa vesipalloa. Näin se aika vain vierähtää. Viikot ovat menneet viime aikoina nopeasti ja nytkin on jo torstai. Vähän on haikea olo, kun harjoitukset päättyivät jo nyt. Toisaalta viime kertoina ei enää ollut montakaan pelaajaa harjoituksissa, joten hyvä näin.

Aika alkaa käydä pikkuhiljaa vähiin ja tässä on alettava tosissaan miettimään paluuta takaisin Suomeen. Euron kurssi jatkaa vajoamistaan dollariin nähden. Toivottavasti vain ei uppoa ja talouden pyörät vetävät Suomessa. Vaimolla on ollut koti-ikävä. Hänen puutarhapeukaloa syyhyttää ja hän kaipaa omaan pihaan kytkemään rikkaruohojamme. No, niitähän riittää. Minulle tuli eilen aamulla jonkin asteinen "kohtaus", kun avoin poikien huoneen ikkunaverhot ja katsoin sinertävää taivasta. Mieleni teki lähteä merelle, mutta kohtaus meni nopeasti ohi aamutoimien yhteydessä. Minä olen sopeutunut ilmeisen hyvin tänne, koska Suomen koti, Suomenlahti tai mitkään kotisuomen asiat eivät ole tulvineet enää alitajuntaan.

Pakkaaminen on jossain vaiheessa edessä. Talvivaatteet voisin pakata jo nyt ja kerätä pois lasten pieneksi jääneet vaatteet. Tuomme tullessamme vain auton. Toki se onkin sitten pakattuna täyteen tavaraa, mutta sinnekään ei saa kaikkea mahtumaan. Toisaalta meillä ei ole paljoa tuomista. Kaikki vähäiset huonekalut jäävät tänne. Tulin ostaneeksi talvirengassetin, joten se olisi kiva saada tuotua Suomeen. Hintaerot ovat täällä käsittämättömiä. Minun ei kannattanut ostaa paikallisesta autoliikkeestä vanteita, koska vastaavankaltaiset vanteet olisivat tulleet 40 % (!) kalliimmaksi. Sain vanteet USA:n länsirannikolta kotiovelle toimitettuna edullisemmin ja lisäksi säästin vielä paikallisen veron. Olin laittanut keväällä ostoilmoituksen autofoorumiin ja autoliikkeen varaosapäällikkö otti minuun yhteyttä Portlandista (Oregon). Autoliikkeellä oli myynnissä näyttelyauton käyttämättömät vanteet, jotka olivat vaihdettu näyttävimpiin ja suurempiin vanteisiin. Täysin uudet vanteet erikseen tilattuna olisivat tulleet maksamaan kaksi kertaa enemmän. Toisin kuin Suomessa täällä ihmiset ajavat samoilla renkailla kesät talvet ja nän ollen on äärimmäisen harvinaista, että joku ostaisi kaksi rengassettiä.

Vaimo sai eilen huomautuksen Antonin päiväkodista auton pysäköintiin liittyen, vaikka hän ei ole käynyt autolla päiväkodilla. Minä olen viime aikoina jättänyt auton pari kertaa viikossa päiväkodin parkkipaikalle käydessäni itse kuntoilemassa aamupäivisin. Parkkipaikalle pääsee puomin läpi vain kulkukortilla ja jokaisella lapsen vanhemmalla on kulkuoikeus parkkipaikalle lasten tuontia sekä hakua varten. Parkkipaikan ruuhkahuippu ajoittuu näiden yhteyteen. Parkkipaikkoja ei ole montaa, mutta siitä huolimatta siellä on ollut aina hyvin tilaa. Joka tapauksessa vaimolle pidettiin nuhtelu, ettei parkkipaikalle saa pysäköidä missään muussa yhteydessä. Olin hieman yllättynyt, etteivät ottaneet suoraan minuun yhteyttä. Olen joka kerta laittanut näkyville kaksi lupalappua, joista toisessa näkyy vielä meidän sukunimi. Joka tapuksessa eilen kävi ilmi, että olin pysäköinyt autoni paikalle, joka ei ole muutoinkaan päiväkodin käytettävissä. Samassa rakennuksessa on laboratorio, joka tutkii vastasyntyneitä vauvoja. Käyttämäni parkkiruutu ovat varattu laboratorion asiakkaille. Parkkiruutuun on maalattu pieni L-kirjain, mutta minulle se on ollut vain kirjain muiden kirjaimien joukossa. Jollakin laboratorion työntekijällä on ollut aikaa "urkkia" parkkipaikan käyttöastetta ikkunan takaa. Minä en ole ollut heidän asiakkaana, joten nyt on mennyt herne nenään, kun joku pysäköi "luvatta" tyhjälle parkkipaikalle. Toisaalta voisivat markkinoida laboratorion palvelujaan enemmän, jotta asikkaita riittäisi parkkipaikan täyttämiseksi saakka. Ymmärrän yskän ja pysäköin vastaisuudessa toisaalle, jos vain löydän tilaa tai jätän yliopiston aamukuntoilut väliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti