keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Operaatio huijaus

Voi per....! Me jouduttiin huijauksen kohteeksi Meksikon lomamatkalla. Taloudellinen tappio oli 50 $. Ei paha, mutta mielessä kävi kostoyrityksen laatiminen... Matka tänne kesti yllättävän pitkään. Lähdimme lauantaina klo 05:15 kotoa kohti lentokenttää ja saavuimme hotellille noin klo 18:30 paikallista aikaa. Atlantassa oli 4 tunnin odotusaika. Koneet olivat ajallaan, joskin Atlantan koneen lähtöaikaa oli siirretty 15 minuutilla eteenpäin. Olimme jo rullaamassa kiitotielle kunnes kapteeni ilmoitti uusista lennonjohdon ohjeista. Koneen olisi tullut siirtyä lentokentän pohjoispuoleisille kiitoradoille ja lähteä pohjoisen ilmansuunnan kautta kohti etelää. Kapteeni vain totesi, ettei hänellä ole pienintäkään aavistusta lennonjohdon suunnitelmista. Odotimme koneessa 45 minuuttia, jonka jälkeen saimme luvan rullata ilmaan eteläiseltä kiitoradalta.

Matka sujui ilmakuoppia lukuunottamatta hyvin. Olimme jo hyvin lähellä lentokenttää (arviolta 50 m korkeudessa), kun vatsanpohjassa tuntui hauskalta, mutta samanaikaisesti mieliala muuttui erittäin epämiellyttäväksi. Anton ja Aarno nauroivat, vaimo rukoili ja minä olin paskoa housuihini. Pääsimme onneksi laskeutumaan ehjinä kentälle kaikista heilahteluista huolimatta, mutta kentällä jouduimme jälleen odottamaan. Odotimme koneessa 25 minuuttia ennen kuin pääsimme portille. Maahantulotarkastuksissa meni oma aikansa ja vastaanottoaulassa (tullialueella, johon vastaantulijoilla ei ole vielä asiaa) oli 20-30 hyvin pukeutunutta miestä ja naista matkailijoita vastassa. Eräs mies oli meitä heti avuliaana auttamassa. Hänen puheestaan sai sellaisen käsityksen, että hän olisi ollut matkailijoita auttava kuljetusliikkeen virkailija. Hän neuvoi meitä ja alkoi myymään retkeä. Olimme tuossa vaiheessa kaikki jo väsyneitä ja tuskaisia. Lapset halusivat päästä delfiinien kanssa uimaan. 400-500 $ retki myytiin meille 100 dollarilla. Maksoimme etukäteen 50 dollaria, josta myös saimme kuitin. Toiset 50 dollaria olisimme maksaneet seuraavana aamuna, kun vain olisimme ensin käyneet katsomassa kiinteistöesittelyä.

Tultuamme ulos ja päästyämme tilaamamme kuljetuksen kyytiin haistoin palaneen käryä. Tapaamamme mies ei ollutkaan kuljetusyrityksen edustaja, vaikka antoi näin ymmärtää. Päästyämme hotelliin meitä oli hotelliaulassa vastassa toinen hyvin pukeutunut mies, joka sanoi olevansa meidän isäntä (hotellin edustaja). Hetken juteltuamme hän kysyi, paljonko olimme maksaneet lipuista. Hetken aikaa ihmeteltyäni minulle selvisi, että hän tarkoitti meille myytyä retkeä. Hänen mukaansa heillä on omat edustajat lentokentällä ja he olivat mukamas nähneet, että meitä oli huijattu. Hotellin edustaja kertoi, että meidät tultaisiin seuraavana aamuna viemään hotelliesittelyyn 2,5 tunnin ajomatkan päähän ja meitä ei tuotaisi takaisin hotellille, ellemme ostaisi hotelliketjun jäsenyyttä. Hän myös pyysi puhelinoperaattoria sulkemaan huoneemme puhelinlinjan, jotta tämä huijari ei häiritsisi meitä puhelinsoitolla, kun emme saapuisikaan hänen järjestämään kyytiin. Samaan aikaan hän lupasi palauttavansa meille maksamamme 50 $, jos suostumme kuuntelemaan heidän hotelliketjun esittelyä ja lisäksi 150 $ lahjakortin mihin tahansa retkikohteeseen.

1. loma-aamuna matkasimme taksilla hotelliketjun esittelyyn. Meitä oli vastassa gigolon näköinen kaveri, jonka joka kolmas sana oli "nice". Hotellin aula oli upea. Siellä oli valtava sisäpuutarha ja aula oli pyramidin mallinen sekä avoin kattokerrokseen saakka. Meille esiteltiin hotellin hienoin sviitti ja mainittiin, että seuraava Meksikon lomamme olisi täällä. Esittelyn jälkeen istuimme pöydän ääreen ja alkoi pitkät myyntipuheet hotelliketjun (loma)jäsenyyden ostamiseksi. Vakuuttelut eivät auttaneet, vaikka itse "iso herra" tuli myös puhumaan meitä ympäri. Kokemus oli aika mielenkiintoinen - jokseenkin painostava. Gigolo ja iso herra yrittivät käyttää kaikkia mahdollisia argumentteja, miksi me tarvitsisimme hotelliketjun jäsenyyttä. Mikään ei auttanut. Saimme taksilipukkeen takaisin meidän hotelliin ja 150 $ lahjakortin, joka olisi pitänyt käyttää paikanpäällä. Eipä kiinnostanut, kun hotelleilla myytävät retket ovat 30-50 % kalliimpia kuin kaupungilla.

Jouduimme täysin laillisen huijauksen kohteeksi. Palattuamme esittelystä takaisin hotellille ei "isäntämme" palauttanutkaan meille 50 dollaria takaisin. Hän vain mainitsi, että saamme sen lentokentällä takaisin kuittiamme vastaan (kuitin kääntöpuolella lukee samanaikaisesti, että rahaa ei palauteta lentokentällä). Voisin saada rahan takaisin raahautumalla tämän toisen hotelliketjun lähihotelliin, mutta en jaksa nähdä vaivaa. Haluan jo unohtaa koko asian. Aika jännä juttu, että hotelliketju onkin se huijari, eikä tavallinen kadunmies. Matkustaja kohtaa lentokentällä ensin pahiksen ja hyvis pelastaa matkustajan pälkähältä mustamaalaamalla pahiksen. Todellisuudessa molemmat ovat mukana samassa huijausoperaatiossa ja pahis soittaa hyvikselle, minkänäköisiä "uhreja" on saapumassa hotelliin. Tämä huijauksen laillisuus on vain täysin käsittämätöntä ja en osannut kuvitella tälläistä olevan olemassa.

Huijausoperaatiosta huolimatta lomamatkamme on toistaiseksi ollut oikein positiivinen yllätys. Hotellihuone on pieni 5 henkilölle, mutta siellä tulee vain nukuttua. Hotellissa on yli 400 huonetta. Hotellilla on oma uimaranta, mutta vietämme aikaa pääasiassa uima-altaalla, joka on todella suuri. Lapset viihtyvät hyvin joka uima-altaalla tai lasten kerhossa. Ruoka on erinomaista ja vaihtelevaa. Ravintoloita on useita. Tämä on ollut yhtä lomaa ja kaikki on hyvin helppoa. Ei tarvitse etsiä erikseen ruokapaikkaa. All-inclusive loma on osoittautunut erinomaiseksi vaihtoehdoksi meidän perheelle. Jokaiselle löytyy runsaasta tarjonnasta johtuen jotain syötävää. Vaikka alkoholikin olisi ilmaista, niin se ei paljoa kiinnosta. Margarita-drinkki on tullut kerran juotua. Pari muutakin tuli kokeiltua, mutta ne olivat kamalia. Paikallinen olutkin alkaa maistua jo virtsalta. Meidän gigolo oli 1. aamun esittelyssä vähän ihmeissään, kun emme olleet kitanneet ensimmäisenä iltana vielä ilmaisia drinkkejä. Monet ruuat ovat sen sijaan vieneet kielen mennessään ja jälkiruokakakut ovat olleet taivaallisen herkullisia.

Appivanhempani ovat täällä samanaikaisesti lomailemassa. Heidän hotellinsa on 2 kilometrin päässä, mutta toistaiseksi olemme tavanneet vasta 3 kertaa. He ovat vierailleet meidän hotellilla kahdesti. Heitä ei päästetä hotelliaulaa pidemmälle, kun eivät ole hotellin all-inclusive asiakkaita. Vierailimme maanantaina heidän hotellihuoneessa syömässä kakkua vaimon syntymäpäivän kunniaksi. Anopin ostama kakku ja keittämä kahvi maistuivat hotellihuoneen parvekkeella hyvälle. Meidän huoneessa ei ole parveketta, eikä merinäköalaa.

Huomenna teemme todennäköisesti lomamatkamme ainoan retken. Viihdymme hotellilla niin hyvin, ettemme halua lähteä retkille ja istumaan bussien kyytiin. Menemme appivanhempien kanssa katamariinilla (purjevene) edestakaisin läheiseen saareen. Matka kestää molempiin suuntiin noin tunnin. Paikan päällä pääsemme snorkkeleimaan koralliriutalla ja meille tarjotaan lounas. Meillä on myös noin 1,5 tuntia omaa aikaa tutustua saareen. Meistä ei ole kukaan ollut koskaan katamaraanipurjeveneen kyydissä, joten ainakin se on kaikille uusi kokemus. Toivottavasti lapsille löytyy veneestä vain oikean kokoiset pelastusliivit.